P.P.P. on suomennos S.D.I.P:stä (=Shitty Day In Paradise), arvelen sen sopivan paremmin suomenkielisiin kuulumisiimme. Tosin tarkoituksenamme on jatkossa liittää tähän osioon muutakin kuin valitusta hajonneista varusteista, lähinnä vihjeitä ja tietoja meidän tapaistamme cruising-elämää suunnitteleville.
Standard Horizon DS 150 kaikuluotain
Meillä oli toimiva kaiku, jonka näyttö oli mustunut pahasti, ja toinen samanlainen, jossa oli muuta vikaa. Jälkimmäisen näyttö oli ok, vaikka se on 5v vanhempi, mutta laite onkin ollut Suomessa Isohukkaan asennettuna. Kirkkaan näytön vaihto viallisesta laitteesta toimivaan ei ollut ihan helppoa, sillä 40 juotetun pinnin irrotus piirilevyä vahingoittamatta vaati kärsivällisyyttä.
Nestekidenäytön vaihdon yhteydessä selvisi syy aikaisemmin havaittuun veden vuotamiseen laitteen sisälle. Läpinäkyvä ikkuna laitteen kuoressa oli kiinnitetty liimaamalla. Juuri mikään liimaus ei kestä tropiikissa, ja ikkuna oli osittain irti päästäen veden sisään. Vieressä olevassa Standard Horizon RP 150 GPS-repeaterissa on sama ongelma. Mittareiden kastuminen ei ole enää haitannut, koska rakensimme mittareiden ympärille vesitiiviin suojakotelon vuosi sitten. Vanhemman luotaimen rakenne on paljon parempi, siinä ei ole liimattua ikkunaa. Siksi otimme käyttöön kuoret vanhemmasta laitteesta.
Anturin rikkoutuminen johtui yksinkertaisesti kaapelin läpiviennin tiivistyksen pettämisestä. Vaikka liitos ei koskaan ole ollut veden alla, kostea ilma riittää ajan mittaan tuhoamaan anturin. Uusittu anturi on Irenen neljäs, joten ne näyttävät kestävän noin kymmenen vuotta.
LCD-näyttöjen mustuminen
Mustavalkoisten nestekidenäyttöjen mustuminen on ollut riesanamme parina viime vuonna. Ensimmäiseksi meni Autohelm 6000:n kontrolliyksikön näyttö (kesti 8v). Seuraavana oli kaikuluotain Standard Horizon DS150 (8v) ja nyt on GPS-repeater Standard Horizon RP150 lähes kokonaan mustunut (9v). Sama pätee GPS-plotteri Garmin 182 näyttöön (6v) ja Seawiev 600 Fishfinderin näyttöön (11v) sekä yleismittarin näyttöön (9v). Myös Icom 706MKII SSB-radion radion näyttö on uusittava ensi tilassa (6v). Viimeisten viiden vuoden aikana meiltä on hajonnut myös 2 Laptop PC:n värinäyttöä, mutta ne eivät mustuneet vaan ne sulivat. Jos jättää veneen pidemmäksi aikaa tropiikkiin, kannattaa laptopit jättää vaaka-asentoon.
Ikkunavuoto
Salongin ikkunan vuoto oli meille pettymys. Irenen polykarbonaattilevystä tehdyt ikkunat on ruuvattu lasikuidun päälle ruffin pystysivuihin. Ne uusittiin vuosi sitten ja ne ovat Irenen neljännet ikkunat. Edelliset oli aurinko polttanut läpinäkymättömiksi. Edellisissä käytimme Sikaflex 295UV kittiä ja Sikaflexin primeria. Se oli huono yhdistelmä, sillä aurinko poltti primerin jauhoksi alle vuodessa, ja ikkunat irtosivat kitistä. Vuosi sitten käytimme asennukseen nimenomaan ikkunoihin tarkoitettua silikonikittiä, mutta sekään ei ole pysynyt kiinni polykarbonaatissa, paitsi istumalaatikon seinässä olevissa pistopunkkien ikkunoissa. Niihin pääsee aurinko paistamaan vain harvoin. Viime kerralla asensimme kuitenkin kierreinsertit ruffin sivuun joten asennukseen voitiin käyttää koneruuveja. Saimme vuodon jo matkalla lähes eliminoitua ruuveja kiristämällä niin pian kuin huomasimme sen. Nyt on ikkunat taas saumattu silikonikitillä ulkopuolelta ja niiden kanssa pärjätään, jos saumauksen uusii vuosittain. Silikonikitti kestää paljon paremmin aurinkoa kuin polyuretaanit, mutta ei sekään useita vuosia.
WC:n oven lukko
Lukosta katkesi jousi kesken matkan tullessamme Marquesasille. Tämä vähäpätöiseltä kuulostava vika osaa kuitenkin olla riesallinen, sillä ilman lukkoa ovi rämähtää auki ja paukahtaa kiinni kerran 8:ssa sekunnissa. Onneksi varaosistamme löytyi sopiva jousi.
Liesituuletin
Ua Poulla ollessamme Eeva säikähti pahan kerran laittaessaan ruokaa, kun katosta lensi jotakin hänen päähänsä. Se oli liesituulettimen muovinen siipi, joka oli omia aikojaan haljennut ja irtosi nyt kiinnityksestään. Onneksi se osui päälakeen, eikä aiheuttanut vammoja. Korjaus onnistui helposti, koska meillä oli varasiipi. Se oli aikoinaan otettu talteen samanlaisesta tuulettimesta, jonka elektroniikkayksikkö hajosi hiljattain. Käytämme liesituulettimena tavallista tietokonetuuletinta. On se kumma, että tietokoneissa ne pyörivät vaikka kuinka pitkään, mutta veneeseen asennettuna käyttöikä on lyhyt.
Pelastusrengasvalot
Irenellä on katsastusmääräysten edellyttämät Plastimon pelastusrengasvalot. Niiden kanssa on ollut tiiveysongelmia, mutta eniten harmittaa se, että aallon nostaessa keulaa kiihtyvyys veneen perällä voi hyvin ylittää 1 g:n, jolloin valo välkähtää. Valojen välkkyminen satunnaisesti pimeänä yönä kovassa kelissä on ärsyttävää. Tähän emme ole vielä korjauskeinoa keksineet, mikäli haluamme pitää ne toimintakuntoisina.
Polttoianetankin irtoaminen
Tullessamme Baie Anahoon tuli 20 moottorituntia täyteen tällä kaudella. Silloin tarkistamme öljyt ja kiilahihnat sekä teemme yleistarkastuksen konetilassa. Tällöin havaittiin, että polttoainetankkia paikoillaan pitävä puukalikka oli irronnut kiinnityksestään styyran puolella. Tankki ei ollut kuitenkaan vielä siirtynyt paljon. Kalikan olimme kiinnittäneet varsin tukevasti usealla puuruuvilla ison remontin yhteydessä Trinidadilla v 2001. Korjaus tehtiin vaihtamalla puuruuvit konetilan seinän läpi meneviin ruuveihin. Tämä oli jälleen yksi osoitus siitä, että kovassa kryssissä raskaisiin esineisiin kohdistuu todella kovat voimat.
Mara'amu
Isot korkeapaineet ovat hidasliikkeisiä, ja mara'amu kestää tyypillisesti 6 vuorokautta, sitten seuraa muutama päivä leppoisampaa keliä, kunnes seuraava korkeapaine lähtee liikkeelle Uuden Seelannin itäpuolelta. Kovan tuulen lisäksi korkeapaineen reunaa kiertää usein squallirintama, mikä aiheuttaa erityisen keljut purjehdusolosuhteet. Näin keskitalvella korkeapaineiden rata siirtyy pohjoisemmaksi auringon myötä ja mara´amut voimistuvat, kesällä ne ovat harvinaisempia.
Bob Mc Davitt listaakin mainiossa sääoppaassaan "Mariner's Met Pack for South West Pacific" 9 syytä vihata korkeapaineita. Suosittelen lämpimästi tämän kirjasen hankintaa tänne tuloa sunnitteleville veneille (ISBN 1-877197-08-04).
Eeva ja Tapio
s/y Irene