1. Polttoaineletkujen vuodot
Heinä-syyskuun kuulumisissa kerroimme filtterin ja injektiopumpun välisen polttoaineletkun vuodosta, ja sama tapahtui siirtopumpun ja filtterin väliselle letkulle ollessamme lähdössä Fatu Hivalta. Harmiksemme meillä oli varaletkua vain toiseen näistä, sekin samaa epäluotettavaksi osoittautunutta muoviletkua. Irenen moottorin sisäiset polttoaineletkut uusittiin ison rempan yhteydessä Trinidadilla v. 2001. Letkuun on painettu merkintä PVC/EEC fuel hose. Letku on kolmekerroksinen. Sisimpänä on melko kovalta tuntuva muovi, jonka päällä on kuituvahviste, ja uloin kerros on pehmeää muovia. Molemmat letkuvuodot syntyivät muutaman sentin päähän letkukarasta. Sisäkerros näyttää haljenneen, mikä on päästänyt polttoöljyn kuitukerrokseen. Sieltä se on edelleen etsiytynyt johonkin heikkoon kohtaan pehmeässä ulkokerroksessa, johon on syntynyt repeämä. Moottorin muut polttoaineletkut ovat kumia, ja niissä ei ole ollut mitään ongelmia. Tulemme uusimaan kaikki muoviletkut heti kun saamme hank ittua 10 mm:n kumista polttoaineletkua.
2. VHF-antennit
Irenellä on erilliset VHF-antennit radiopuhelimelle ja AIS:lle. AIS-antenni lisättiin v. 2006 AIS-vastaanottimen asennuksen yhteydessä. Vastaanottimen mukana tuli Banten-merkkinen antenni, jonka ferrule (antennin juuressa oleva impedanssimuunnin) on muovikuorinen. Se kesti 2 v, sen jälkeen muovikuori halkeili ja sisältä valui ruosteista vettä. Antenni vaihdettiin samanlaiseen, koska Tahitilta ei muutakaan ollut saatavissa, ja antenni on liian pitkä matkalaukussa kuljetettavaksi Suomesta. Ferrulen saumoihin laitettiin silloin Sikaflexiä, mutta sekin antenni kesti vain 2 v. Vuonna 2011 tilasimme venetarvikkeita West Marinesta USA:sta, ja niiden mukana saimme Shakespeare 4200 VHF-antennin, jossa on rosterikuorinen ferrule. Hintakin oli Banteniin verrattuna kaksinkertainen. Se olikin parempi antenni, sillä se kesti 4 v. Haolla tehty mittaus yleismittarilla näytti muutaman sadan millivoltin tasajännitettä antennin liittimessä, mikä viittaa kosteuden pääsyyn impedanssimuuntimeen. A ntenni korvattiin toisella rosterikuorisella ferrulella varustetulla antennilla, jonka ferrule päällystettiin kokonaan Sikaflex 290DC:llä. Saa nähdä, kauanko se kestää.
Todettakoon tässä yhteydessä, että v. 1991 maston toppiin asentamamme VHF-radiopuhelimen antenni toimii edelleen moitteettomasti. Impedanssimuuntimet valetaan tietysti muovin sisään. En ole sahannut auki VHF-antenneja, mutta epäilen, että nykyisin käytetään valumuovia, joka ajan mittaan päästää kosteuden lävitseen. Näin on meillä käynyt ainakin VDO:n vesitankkiantureille ja elektronisille pilssipumppun kytkimille. Joka tapauksessa uutta antennia asennettaessa kannattaa yleismittarilla mitata ja merkitä muistiin sen vastusarvot, se helpottaa paljon vian etsintää jos myöhemmin tulee ongelmia. Kokemuksemme perusteella pidämme aina uutta VHF-antennia varaosissa.
3. Kengät
Muistellessamme menneitä vuosia tuntuu siltä, että ainakin joka toinen maastoretkemme on katkennut kenkien hajoamiseen. Veneellä emme käytä jalkineita, ja rannalle mennessämme riittävät yksinkertaiset sandaalit tai crocsit. Sandaalejakin joutuu liimailemaan uudestaan vähän väliä. Valitettavasti näyttää siltä, että kaikki maastokävelyyn soveltuvat lenkkikengät kootaan nykyisin kontaktiliimalla. Kontaktiliima ei kestä tropiikin lämpötiloissa kengissä eikä missään muuallakaan. Ilmastoiduissa kenkäkaupoissa kengät varmaan säilyvätkin.
Fatu Hivalla molempien kävelykengät hajosivat. Tapio oli ottanut mukaan Sievin Jalkineen tekemät mielikenkänsä ja Eevalla oli 2 vuotta vanhat lähes käyttämättömät lenkkikengät. Sievin jalkineen kenkien kenkäosassa ei ollut vikaa, mutta pohjan materiaali oli hajonnut jauhoksi 7 kk:n säilytyksen aikana Irenen vaatekaapissa. Eevan kengistä irtosivat pohjat liimauksestaan ja sen alla ollut välipohja oli jotain kurjaa pahvin kaltaista materiaalia, joka hajosi täysin kastuttuaan sadekuurossa. Niitä ei kannattanut edes yrittää liimata kasaan. Tämän vuoksi pidämme nykyisin varajalkineita repussa lähtiessämme kävelyretkille.
Ainoat kengät, jotka ovat kestäneet vuosien säilytyksen Irenellä, ovat Tapion aikoinaan surffilautaa varten hankkimat tennistossut. Tosin niistäkin pohjat kovettuvat, mutta karkealla hiekkapaperilla tai kivikossa kävelemällä liukkauden saa poistettua. Purjehdussaappaat ovat myös olleet hyvin lyhytikäisiä. Niistä tulee nopeasti liukkaat pohjien kovettuessa ja varret murenevat vuodessa tai kahdessa. Meillä on kuitenkin yhdet Muston saappaat, jotka ovat kestäneet täällä viisi vuotta. Hyvää ratkaisua kenkäongelmaan emme vielä ole keksineet. Eivät ehkä ole muutkaan, koska missään kaupassa Marquesasilla emme ole nähneet myytävän kenkiä kokomuovisia sandaaleja tai crocseja lukuun ottamatta.
4. Perämoottorin potkuri
Hanavaven lahteen Fatu Hivalla virtaava joki kuljetti paljon oksia ja puun kappaleita mereen sateiden älkeen. Kun sellainen osui naapuriveneemme jollan perämoottorin potkuriin, moottorin ja vaihteiston suojaksi tehty polyuretaanivalu antoi periksi eikä potkuri enää pyörinyt akselin mukana. Näin käy helposti varsinkin pimeällä. Ainakin pienemmissä jollakäyttöön sopivissa perämoottoreissa käytetään nykyisin murtosokan sijasta polyuretaanikerrosta potkurin rungon ja potkuriakselilla olevan uritetun holkin välissä.
Kumiveneet ovat huonoja soudettavia varsinkin Hanavaven lahden rajuissa williwaveissa. Naapuriveneellämme kävi hyvä tuuri, sillä meillä oli heidän moottoriinsa sopiva varapotkuri. Nykyisin näyttävät kaikki alle 10 hv:n perämoottorit tulevan samasta tuutista riippumatta siitä, millä merkillä niitä myydään. Myöhemmin korjasimme rikkoutuneen potkurin Irenen varastossa olleella 2-komponenttisella polyuretaanivalumuovilla, ja se tuntuu taas toimivan hyvin. 1-komponenttiset polyuretaanit ovat liian pehmeitä tähän tarkoitukseen. Joka tapauksessa perämoottorin varapotkuri tulisi löytyä jokaisen cruising-veneen varaosista.
5.WC:n oven lukko
Irenen WC:n oven lukko uusittiin ison rempan yhteydessä v. 2001 Trinidadilla. Nykyinen lukko on Perkon valmistama nimenomaan WC:n ovea varten suunniteltu lukko, jollainen löytyy varmaan useimmista veneistä ja myös viimeisimmästä Maritimin luettelosta. Lukko on kompakti ja siisti, pysyy kiiltävänä eivätkä valuosat osoita mitään merkkiä korroosiosta. Lukon sisällä kieliosa jakautuu kahdeksi haaraksi. Niiden päissä on nastat, joiden välityksellä oven kahva siirtää kieltä. Siten kieli siirtyy lukon sisään väänsipä kahvaa kumpaan suuntaan tahansa. Vuonna 2011 lukkomme kieliosan toinen haara katkesi, ja koko lukko uusittiin v. 2013. Haolla ollessamme uudemmankin lukon kieliosan toinen haara katkesi. Yritin korjata sen kovajuottamalla, mutta minulle tuntemattomasta metalliseoksesta tehdyn kieliosan sulamislämpötila oli paljon alhaisempi kuin juotospuikon, joten korjaus ei onnistunut. Matkalla Marquesasille kieliosan toinenkin haara katkesi, joten ovea ei enää saanut auki kahvasta kä äntämällä. Ovi avattiin rosvonsahalla ja tilalle improvisoitiin väliaikainen lukitus. Myös kielen jousi on katkennut pari kertaa näiden vuosien aikana, mutta se ollut helposti uusittavissa jousivarastostamme. Vaikka Perkon lukko ei ole halpa ja sen lyhyt käyttöikä harmittaa, taidamme kuitenkin tyytyä asentamaan samanlaisen nykyisen tilalle sitten joskus kun venevarusteita on taas ulottuvillamme. Lukkotyypin vaihto jotensakin siististi olisi joka tapauksessa työläs toimenpide. Pitänee hankkia myös toinen uusi lukko varalle.
6. Jatkoa huhti-keäkuun kuulumisten Sikaflex/Soudal pohdiskeluun Huhti-keäkuun kuulumisten P.P.P. osassa kirjoitimme: "Toistaisen kokemuksemme mukaan Soudal ja varmaan muidenkin valmistajien MS-polymeerit tarttuvat ja pysyvät hyvin kiinni lähes kaikilla pinnoilla. Tosin olemme käyttäneet Soudalia vain pari vuotta,joten pitkäaikaista kokemusta meillä ei vielä ole. Sen tiedämme, että Soudal ei kestä UV-säteilyä, vaan menee tahmeaksi purukumiksi noin puolessa vuodessa."
Nyt tiedämme, että Soudal menee tahmeaksi purukumiksi muutenkin kuin UV-säteilyn vaikutuksesta. Näin kävi mm. jollan sisäpohjaan levitetylle Soudal High Tackille puolessa vuodessa jollan ollessa pakattuna. Sen pois pesemiseen hupeni lähes päivä ja se korvattiin Sikaflex 290DC:llä, joka on nyt kestänyt moitteetta 7 kk. Kirkas Soudal Classic meni pehmeäksi mönjäksi aurinkokatoksemme yläpuolen saumoissa ja valkoinen Soudal Classic meni sotkevaksi tahmaksi aurinkokatoksen alapinnalla olevissa vedenkeräystisseissä, mutta molemmat pysyivät hyvin kiinni muovitekstiilialustassa. Samassa paikassa valkoinen Sikaflex 291 meni sekä tahmaksi että irtosi alustastaan. Sikaflex 292 on julistettu Irenellä käyttökelvottomaksi jo useita vuosia sitten, kun se pehmeni ja pursui pois kuin hammastahna tuuliperäsimen kiinnityskorvakkeen alta, missä olimme luottaneet sen liimausominaisuuksiin. Sikaflexin ja Soudalin pehmenemistä ei tapahdu kaikkialla, emmekä ole keksineet siihen vaikuttavia syitä. O len yrittänyt venenäyttelyssä kertoa tästä valmistajien edustajille, mutta he ovat vain epäuskoisina todenneet, että näin ei pitäisi käydä. Siinä olen heidän kanssaan yhtä mieltä.
Kaiken kaikkiaan ainoa kitti, joka tarttuu kohtalaisen hyvin, kestää UV:tä, eikä pehmene vanhetessaan näyttää olevan Sikaflex 290DC. Se ei kuitenkaan alhaisen viskositeettinsa vuoksi sovellu joka paikkaan. Amerikkalaiset käyttävät etupäässä 3M 5200:aa, joka vastaa lähinnä Sikaflex 292:ta. Olemme käyttäneet sitä niin vähän, että sen pehmenemisestä meillä ei ole riittävästi kokemusta, mutta emme ole kuulleet sitä moitittavankaan. Tarttuvuudeltaan se on Sikaflexien luokkaa.
7. Tuuligeneraattorin maston halkeama
Fatu Hivalla ollessamme aloimme suunnitella perämoottorin nostolaitteen asentamista tuuligeneraattorin mastoon, joka toimii myös kiinteän biminimme yhtenä kulmatolppana. 10 v vanha perämoottorimme tuntuu näet vuosi vuodelta painavammalta. Siinä yhteydessä havaitsimme tuuligeneraattorin mastoputkessa halkeaman, joka lähtee biminin vaakaputken hitsauksesta ja toistaiseksi kattaa noin kolmanneksen putken ympärysmitasta. Halkeaman päihin porattiin heti reiät, ja masto tuettiin eteenpäin asennetulla haruksella. Se olisi hyvä saada tilapäisesti hitsattua ennen pidempiä avomeripurjehduksia. Lopullinen ratkaisu on vaihtaa koko 50 mm läpimittainen tolppa paksumpiseinämäiseen putkeen, mutta siihen tarvitaan paremmin varustettu metallipaja kuin mitä Marquesasilta löytyy. Tilapäinen korjauskin voi olla vaikeaa Nuku Hivalla Taiohaessa, jos lahteen tulee maininkia. Atuonan aallonmurtajan suojassa voisi olla rauhallisempaa, mutta pätevän hitsarin ja hitsauslaitteiden löytyminen sieltä on epävarmaa. Toistaiseksi toimintasuunnitelma on mietintämyssyssä ja haalimme tietoja sekä Atuonan että Taiohaen tilanteesta.