Tähän kuulumistemme osaan pyrimme kokoamaan tietoja, joista voi olla hyötyä muille cruising-elämää viettäville tai sitä suunnitteleville.
1. Kittisaumat
Toistaisen kokemuksemme mukaan Soudal ja varmaan muidenkin valmistajien MS-polymeerit tarttuvat ja pysyvät hyvin kiinni lähes kaikilla pinnoilla. Tosin olemme käyttäneet Soudalia vain pari vuotta,joten pitkäaikaista kokemusta meillä ei vielä ole. Sen tiedämme, että Soudal ei kestä UV-säteilyä, vaan menee tahmeaksi purukumiksi noin puolessa vuodessa. Tiedämme myös, että polyuretaanit irtoavat kaikista metallipinnoista ja etenkin rosterista ennenmmin tai myöhemmin. Sen jälkeen saumat alkavat vuotaa, varsinkin jos niissä on pienintäkään liikettä. Näin on käynyt mm. mastokauluksellemme, rustirautojen läpivienneille ja etuluukullemme, vaikka ne asennettiin aikoinaan Trinidadilla mahdollisimman huolellisesti jättäen paksu polyuretaanisauma lasikuidun ja metallin väliin. Siksi olemme joutuneet saumaamaan ne kitillä ulkopuolelta, ja saumat on pitänyt uusia vuosittain. Ainoa tuntemamme kitti, joka kestää hyvin aurinkoa on polyuretaani Sikaflex 290DC. Nyt olemme päätyneet käyttämään k ittisaumoissa Soudalia ja lopuksi suojaamaan Soudalin UV:ltä kerroksella Sikaflex 290DC:tä. Parin vuoden kuluessa näemme, onko tämäkään kestävä ratkaisu.
2. Pentterin harmaavesisäiliön pumpun kytkin Irenen pentterin lavuaarit tyhjenevät pieneen harmaavesisäiliöön, jonka automaattisella kytkimellä varustettu pumppu tyhjentää aina veden pinnan noustessa kytkentärajalle. Säiliö asennettiin v.2008, koska kovassa aallokossa siihen asti suoraan mereen tyhjentyvästä lavuaarista ruiskahti silloin tällöin vettä sisäänpäin. Lisäksi paineella oli tapana työntää lavuaarin tulppa pois paikoiltaan ankkurissa ollessakin, jos ankkuripaikkkaan osui pitkää maininkia. Säiliö varustettiin alunperin Johnson Pumpin elektronisella Ultima kytkimellä. Se on osoittautunut hyvin epäluotettavaksi, koska kytkin on jouduttu vaihtamaan 6-10 kk välein. Se on tilan ahtauden vuoksi kenkku homma. Nyt hajonnut kytkin oli seisemäs sitten säiliön asennuksen, joten sattumasta tuskin on enää kyse. Kytkimellä on 4 vuoden takuu, mutta siitä ei ole paljon iloa täällä. Valitettavasti säiliö on niin kapea, että Rulen koholla varustettu kytkin ei mahdu sinne. Suomessa käydessämme huomasimme, että myös Whale on tuonut markkinoille elektronisen kytkimen. Tällä kertaa asensimme säiliöön Whalen kytkimen, saa nähdä kestääkö se yhtään paremmin. Se ei tietenkään sopinut vanhan paikalle, ja uusien kiinnityskorvakkeiden tekoon ja asennukseen tankin juuri ja juuri kämmenen mentävän huoltoluukun kautta hupeni taas yksi P.P.P. päivä. Käyttämämme Johnson Pumpin Viking 16 kalvopumppu on sen sijaan osoittautunut erinomaiseksi sekä suunnittelultaan että toimintavarmuudeltaan. Asennusmahdollisuuksia on paljon ja huoltaminen helppoa.
3. Potkuriakselin luistaminen
Potkuriakselin korjaamiseen meni pitkä P.P.P. päivä ja siihen tarvittiin paljon sukeltamista. Aloitimme aikaisin aamulla poistamalla moottoritilan sivuseinän ja irrottamalla potkuriakselin laipan merikytkimen laipasta ja potkuriakselista. Sitten poistettiin potkuriakselin sinkkianodi, jolloin potkuriakselia sai siirrettyä taaksepäin lähes akselitiivisteeseen saakka. Silloin akselin laippa saatiin pois ja päästiin käsiksi merikytkimen laippaan, jonka kiinnitysmutteri oli löystynyt. Tämä on sattunut meille kerran ennenkin 7 vuotta sitten, joten tiesimme mitä pitää tehdä. Syy löystymiseen on ilmeisesti sama, mikä on pudottanut potkureita Volvon saildrivestä, eli toistuvat iskut kiinnitysmutteria vastaan aina kytkettäessä pakki päälle. Mutteri ja kierre pestiin huolellisesti ja asennettiin takaisin runsaan kierrelukitteen kera. Aurinko oli juuri laskemassa, kun kaikki oli taas paikoillaan ja paikat siivottu. Kun Irene seuraavan kerran nostetaan ylös, teemme järeämmän lukituksen m utterille.
4. Suojautuminen salaman iskuilta
Täydellistä suojaa salaman iskuja vastaan ei tiettävästi ole olemassa. Irenellä masto on kytketty paksulla kaapelilla kölipultiin, mutta se ei riitä suojaamaan elektronisia laitteita salaman indusoimilta jännitepiikeiltä. Tätä tarkoitusta varten olemme asentaneet sekä sähköjärjestelmän päätaululle että kunkin laitteen sähkönsyöttöön transient suppressorit (22V rajajännite 12V järjestelmään ja 43V rajajännite 24V järjestelmään). Lisäksi kaikki NMEA-verkon portit on suojattu transient suppressoreilla. Ne toimivat kuin nopeat zener-diodit, jotka alkavat johtaa jännitteen ylitäessä rajajännitteen arvon. Käyttämämme suppressorit ovat diodin näköisiä komponentteja, joiden pituus on 10 mm ja halkaisija 5 mm. Ne pystyvät absorboimaan 1,5 kW pulssin, jonka nousuaika on 10 mikrosekuntia ja puoliintumisaika 1000 mikrosekuntia. Kaikkiaan Irenellä on nyt 29 kpl transient suppressoreita asennettuna. Niitä asennetaan vielä lisää mastolta tuleviin sähköjohtoihin, kunhan ehditään.
Melkein kaikki tuntemamme syklonikausia tropiikissa viettäneet veneet ovat kärsineet jonkinlaisia ukkosvaurioita. Meidän kohdallamme ne ovat onneksi rajoittuneet palaneisiin kulkuvalolamppuihin. Saimme jälleen muistutuksen ukkosriskistä, kun ollessamme tulossa veneelle huhtikuussa tapasimme sattumalta Papeetessa vanhat tuttavamme, jotka olivat purjehtineet Ranskan Polynesiasta Chileen ja takaisin. He olivat paluumatkalla joutuneet ukkosmyrskyyn, joka oli rikkonut kaikki veneen elektroniset laitteet mukaan luettuna autopilotin. Kolmen viikon purjehdus käsiohjauksella kahden hengen miehistöllä oli käynyt heille hyvin raskaaksi.
5. Winlink
Winlink on radioamatöörien vapaaehtoisvoimin ylläpitämä SSB radion ja Internetin yhdistävä järjestelmä. Siihen kuuluu yli 100 automaattisesti toimivaa amatööriasemaa (RMS) ympäri maailmaa, jotka skannaavat jatkuvasti kuuntelemiaan taajuuksia ja ovat jatkuvassa yhteydessä Internetiin. Taajuuksia on useilla bandeilla, ja sen vuoksi yhteys onnistuu mistä tahansa maailmankolkasta, ainakin tiettyinä vuorokauden aikoina. Winlink-taajuudet ovat luonnollisesti radioamatööribandeilla, ja Winlinkin käyttö edellyttää radiamatöörilupaa ja -tunnusta. Voimme lähettää sähköpostiviestejä ottamalla oman tietokoneemme ja SSB-radioomme kytketyn modemin välityksellä yhteyden johonkin näistä asemista. Kun yhteys on muodostunut, viestimme välittyy radioteitse RMS:n tietokoneelle, joka lähettää sen edelleen Internetin kautta vastaanottajille. Vastaavasti meille lähetetyt viestit tallentuvat jollekin Winlinkin servereistä, ja tieto meille tulossa olevista viesteistä välittyy netin kautta RMS asemill e noin joka viides minuutti. Kun muodostamme yhteyden RMS-asemaan, se hakee meille tulossa olevat viestit serveriltä ja lähettää ne meille radioteitse. Winlink-sanomiin voi liittää myös liitetiedostoja kunhan ne eivät ole liian suuria. Muutoin lähettäjän kannalta Winlink-viesti ei eroa normaalista sähköpostiviestistä. Winlink-osoitteet ovat muotoa [email protected], missä Callsign on vastaanottajan radioamatööritunnus.
Vaikka radioyhteydessä käytetään huipputekniikkaa datan paketoimisessa, virheiden korjauksessa ja modulaatiomenetelmässä, on se hyvin hidas verrattuna normaaliin internet-yhteyteen. Nopeus riippuu radiokeleistä, koska virheitä sisältävät datapaketit lähetetään uudelleen, mikä voi hidastaa huomattavasti liikennettä. Tämän vuoksi olemme rajoittaneet meille tulevien viestien liitetiedostojen maksimikooksi 20 kb, ja samasta syystä itse viestikään ei saisi olla juuri sen suurempi. Tämän kokorajoituksen puitteissa tekstimuotoista dataa (.txt tiedostot) voi olla toista kymmentä sivua, mutta esim. lähes kaikki Word-tiedostot ovat liian suuria. Sen vuoksi Winlinkin serveri muuntaa sähköpostiviestit tekstimuotoisiksi riippumatta siitä millä ohjelmalla ne on kirjoitettu. Konversiossa kaikki graafiset elementit jäävät pois, mutta itse teksti säilyy. Liitetiedostoja ei kuitenkaan muunneta.
Kuten edellisestä voi päätellä, Winlink ei kestä SPAMia, vaan tukkeutuu helposti. Sen vuoksi Winlink ylläpitää White Listiä eli luetteloa rekisteröidyistä lähettäjistä, ja hyväksyy vain näistä osoitteista tulevat sähköpostit. Kaikki osoitteet, joihin me lähetämme sähköpostia otetaan White listille automaattisesti 400 päivän ajaksi. Voimme myös editoida White Listiämme Winlinkin kotisivun kautta silloin harvoin kun Internet on käytettävissämme. White List rajoituksen voi kuitenkin kiertää lisäämällä sähköpostin subject-kentän alkuun merkit //wl2k, jolloin posti tulee läpi vaikka lähettäjän osoite ei olisikaan White Listillämme.
Winlinkillä on myös Position Reports palvelu. Lähettämämme paikkaraportit tallentuvat Winlinkin tietokantaan, ja niitä voi tarkastella Winlinkin APRS-sivulla Google Earth pohjalla. Tarkastelun kohteeksi voi valita kaikki tietyn ajan kuluessa lähetetyt paikkaraportit tai vain tietyn kutsumerkin lähettämät raportit. Raportti voi sisältää paikan ja ajan lisäksi lyhyen lähettäjän kirjoittaman kommentin. Meillä on tapana lähettää paikkaraportti kerran vuorokaudessa ollessamme liikkeellä ja muutoin aina vaihtaessamme ankkuripaikkaa. Lisätietoja löytyy Winlinkin kotisivuilta (www.winlink.org).
Tässä on esimerkki Winlinkin paikkaraporttien käytöstä turvallisuusvälineenä:
Vastaanotimme alla olevan 17.6.2015 klo 6.50 utc (16.6. klo 20.50 paikallista aikaa) päivätyn Winlink-viestin s/y Zingayalta, joka on ranskalainen vene päätellen ranskalaisesta radiamatööritunnuksesta.
E-mail 1:
To: OH2FMC, OE5BTO, VA2VIF, KJ4ZFP, KE6NCE, OE5YCL, VA3JEQ, OH2GRK, DH1RC, VE7QFQ, AB4TN, DO1KMN, KC7IVM, F4HBR, KF7TNW, OE1RLU, FG1JQ
Cc:
Subject: Missing Boat in French Polynesia / Avis de recherche
Hello,
We have no news from the French sailing boat Beneteau Oceanis 43 named "Rua Mata i", departed from Raiatea, Leeward Island of French Polynesia on 31th of May 2015 to Marquesas Island, 3 POB.
They have a satphone but no contact is possible
If you have any information, please contact us, or MRCC Papeete
Bonjour,
Avis de recherche pour le bateau Ocenanis 43, ""Rua Mata i", qui a pris la mer le 31 mai 2015 de Raiatea, Iles sous le vent, Polynésie Française à destination des Marquises. 3 personnes à bord.
Un téléphone satellite est à bord mais ne répond pas.
Si vous avez des informations contactez-nous, ou le MRCC Papeete
Bonne navigation à tous.
FG1JQ, bateau Zingaya
Tässä Winlink-vene s/y Zingaya pyytää auttamaan veneen nimeltä "Rua Mata'i" etsinnässä. Zingaya on ilmeisesti lähettänyt Winlinkin Position Reports palveluun kyselyn lähistöllä olevista paikkaraportteja lähettäneistä Winlink-veneistä ja saanut vastaukseksi osoitekentässä mainitut 17 radioamatööritunnusta (toinen suomalainen vastaanottaja OH2FMC on s/y Fågel Blå) ja lähettänyt näille yllä olevan mailin. Jos Zingayalla on ollut käytettävissään Internet yhteys, lähistöllä olevien veneiden paikkaraportit ja kutsut on ollut helppo nähdä myös Winlinkin APRS nettisivulta. Samalla yhteyskerralla vastaanotimme alla olevan 17.6.2015 klo 20.59 utc (17.6. klo 10.59 paikallista aikaa) päivätyn mailin s/y Zingayalta. Arvatenkin joku viestin vastaanottaneista Winlink-veneistä tiesi, missä s/y Rua Mata'i oli ja oli informoinut Zingayaa. Kadoksissa ollut vene löytyi siis puolessa vuorokaudessa.
E-mail 2:
To: OH2FMC, OE5BTO, VA2VIF, KJ4ZFP, KE6NCE, OE5YCL, VA3JEQ, OH2GRK, DH1RC, VE7QFQ, AB4TN, DO1KMN, KC7IVM, F4HBR, KF7TNW, OE1RLU, FG1JQ
Cc:
Subject: End of "Missing Boat in French Polynesia" - Avis de recherche Annulé
Hi,
The missing boat is back in Tuamotus, all well on board.
Bonjour,
Le bateau disparu est revenu aux Tuamotus, tout va bien à bord. L'avis de recherche est annulé.
BOn vent à tous.
Benoit,
FG1JQ
6. SailMail
SaiMail Association on voittoa tuottamaton yhdistys, joka ylläpitää samanlaista palvelua kuin Winlink. Sillä on 19 asemaa ympäri maailmaa, jotka on sijoitettu sopivin välein tärkeimpien purjehdusreittien varrelle. Sen vuoksi yhteyden saanti on yleensä helppoa. SailMailin jäsenmaksu on 250 USD/vuosi vuonna 2015. SailMail toimii meriradiokanavilla, ja veneellä tulee olla kotimaansa viranomaisten antama radiolupa ja meriradiotunnus. Tällä hetkellä meitä lähin SailMail-asema on Manihilla Tuamotulla, jonne on Apatakilta matkaa vain 70 mpk. Yhteys sinne on nopea ja onnistuu minä vuorokauden aikana tahansa voimakkaan signaalin ansiosta. Tosin tähän aikaan vuodesta Manihin asema on kovin varattu ja joskus joutuu odottamaan vuoroaan pitkäänkin. Siinä tapauksessa käytämme usein Havaijilla tai USA:n länsirannikolla sijaitsevia asemia.
Me käytämme Winlinkiä ja SaiMailia rinnakkain. Se on helppoa, koska niitä voi käyttää samalla Airmail client-ohjelmalla ja hiiren napsauksella voimme valita Winlinkin ja SailMailin välillä. SailMaililla ei ole White List järjestelmää SPAMia vastaan, joten jos osoitteemme joutuu spammaajien käsiin, se tietää meille paljon riesaa. Siksi käytämme SailMailia lähinnä säätietojen vastaanottamiseen ja Winlinkiä muuhun sähköpostiliikenteeseen. SailMail osoitteet ovat muotoa [email protected], missä Callsign on veneen meriradiotunnus. SailMaililla ei ole Winlinkin paikkaraporttipalvelua vastaavaa APRS-järjestelmää, mutta netissä on tarjolla useita vastaavia palvelusivuja, joihin voi lähettää paikkaraportin sähköpostina. Niistä tunnetuin lienee Yotreps, jota ylläpitää uusseelantilainen Mike Harris (www.pangolin.co.nz). Pangolinin sivuilta löytyy myös paljon muuta hyödyllistä tietoa ja softaa. Toinen vastaava palvelusivusto on Sailblogs (www.sailblogs.com).
Lyhytaaltoradioon perustuvat Winlink ja SailMail täyttävät täysin kommunikaatiotarpeemme. Niiden datan siirtonopeus on yleensä yhtä hyvä tai parempi kuin Iridiumilla, mutta niiden käyttö tulee oleellisesti halvemmaksi. Me emme ole kokeneet minkäänlaista tarvetta satelliittipuhelimelle. Lisäksi voimme käyttää ssb-radiotamme yhteydenpitoon muihin veneisiin. Se on varsinkin pitkillä ylityksillä oleellinen turvallisuuslisä, sillä todennäköisesti hätätilanteessa lähin apu on toinen samaa ylitystä tekevä vene. Laivat kulkevat omia reittejään useimmiten kaukana meistä, koska ne eivät ole riippuvaisia tuulista niin kuin me.
Tapio ja Eeva
s/y Irene