Marjaniemen Purjehtijat
  • Etusivu
  • Junioritoiminta
    • Yleistä
    • Tiedotteet
    • Kalenteri
    • Juniorien kurssit ja -leirit
    • MP-Tuotteet
    • Optiryhmät
    • Zoomryhmä
    • Kilpailut
    • Ilmoittautuminen >
      • Talviohjelma
      • Kisat
      • Kurssit ja leirit
      • Punainen optiryhmä
      • Zoom8-ryhmä
      • E-jollaryhmä
      • Aikuisten jollakurssi
    • Tuloksia
    • Ohjaajat, valmentajat ja junioritoimikunta
    • Kuvagalleria
  • Matkapurjehdus
    • MP Matkatapaamiset
    • s/y Irene
    • Irenen kuulumisia
  • Långholmen
    • Tiedotteita
    • Kartat
    • Satamat
    • Sauna
    • Hyvät tavat
    • Turvaohje
  • Satama
    • Meriveden- ja Allonkorkeus
    • Satamaohje
    • Telakointiohjeet
    • Vieraspaikat
    • Kerhotalon vuokraus
  • Kilpailutoiminta
    • Villingin Vendat
    • Itäsyndikaatti
    • Ilmoittautuminen FinRating kilpailuihin
    • Tuloksia
    • MP:n kilpakoulu
    • Kuvagalleria
  • Jäsenasiat
    • MP: Kuvia ja tapahtumia
    • Tapahtumakalenteri
    • Liity jäseneksi
    • Lomakkeet
    • Maksut
    • Säännöt
    • Turvallisuus ja katsastukset
    • Ympäristö
    • Hall of Fame >
      • Historia
      • Ansiomerkit
      • Vuoden MP:läinen
      • Junioritoiminta
      • Matkapurjehdus
      • Sari Multala
    • MP jäsenille >
      • Tiedotteet
      • Pöytäkirjat
      • LAITURI -järjestelmä
      • Runkokatsastukset
      • Logot ja dokumenttipohjat
      • Ostetaan / Myydään
    • Linkit
  • Yhteystiedot
    • Yhdistys
    • Hallitus
    • Kilpailutoimikunta
    • Palaute

Isla Ave de Barlovento

1/4/2006

 
Isla Ave de Barlovento 1.4.2006
11º 56,7´ N / 67º 26,3´ W 

 
Ystävät,
Seilasimme Porlamarista La Tortugalle 6-7.03.06. Matkaa Porlamarista on 95 mpk, luvassa oli poikkeuksellisen heikkoa tuulta. Niinpä lähdimme Porlamarista jo vähän puolen päivän jälkeen. Tuuli olikin tavallista heikompi, vain 8 m/s. Meillä oli Genoa 2 ja stora, jonka kuitenkin otimme pian alas, ettemme olisi perillä ennen aikojaan. Myötävirta kuitenkin puski niin, että 95 mpk:n matkalta lokiin kertyi vain 70 mpk, ja olimme lähellä ankkuripaikkaa jo klo 3 yöllä. Siinä vaiheessa otimme genoan alas ja nostimme kolmosreivissä olevan storan sekä lukitsimme ruorin laitaan. Irene istui siinä kuin tatti kryssikulmilla kääntymättä ja liikkumatta muuten kuin mitä virta vei. Päivän valjettua moottoroimme 2 mpk Playa Calderalle, joka on autioiden hiekkarantojen reunustama lahti La Tortugan koilliskulmalla. Siellä oli 5 muuta venettä, joista yksi oli amerikan lipun alla purjehtiva vanha ystävämme s/y Caribee. Harmiksemme emme saaneet kalaa tällä matkalla.

Seuraavana aamuna lähdimme rannalle Caribeen Cherylin ja Randyn kanssa, palasimme lounaalle mukanamme ämpärillinen Tiger Lucina simpukoita. Eeva teki Tiger Lucineista paellaa, jota riitti useaksi ateriaksi. Siirryimme Playa Calderalta asumattomalle Tortugasin etelärannalle pari päivää myöhemmin, koska luvassa oli maininkia pohjoisesta. Matkalla saimme pienen boniton. Merellä näimme myös ainakin vanhemmille MP:läisille tutun s/y Snoopyn, joka on entinen s/y Isohukan naapuri MP:n laiturista. Snoopyn edellinen omistaja Ahti Myllylä oli jäsenemme 70- ja 80- luvulla. Nykyisin Snoopy purjehtii VVK:laisen Matti Lappalaisen kipparoimana kohti länttä. Pari yötä viivyimme pienellä hiekkaläiskällä korallipäiden välissä yksinämme, sitten siirryimme pieneen riuttojen ympäröimään Boca de Palon lahteen s/y Caribeen seuraksi. Tulo riuttojen välistä oli matalahko, ja ankkuripaikassakinn oli alle metri vettä kölin alla. Randy oli kuitenkin jollalla opastamassa meitä, joten vaikeuksia ei ollut.

Boca de Palo on kaunis paikka, ja nautimme siellä olostamme. Aika kului enimmäkseen päivittäisen ruoan hankkimisessa merestä, mutta yhtenä päivänä kävimme Eevan kanssa saarella poimimassa kaktuksen hedelmiä, joten saimme tuoretta hedelmää Porlamarista ostettujen jatkeeksi. Maisemat ovat upeita, mutta maasto on vaikeakulkuista, ja saimme poistaa kengän pohjan läpi tunkeutuneita kaktuksen piikkejä vähän väliä. La Tortugalta purjehdimme yön yli Los Roquesin koralliriutoista ja hiekkasärkistä muodostuvaan luonnonpuistoon. Viivyimme siellä vain yhden yön, koska olimme siellä laittomasti. Meidän olisi pitänyt ilmoittautua puistonvartijoille, satamakapteenille ja rannikkovartiostolle. Puistonvartijat olisivat veloittaneet meiltä noin 150 ? pääsymaksun ja rannikkovartijat olisivat antaneet luvan vain 48 tunnin pysähdykseen, koska olemme jo selvittäneet itsemme ulos Venezuelasta Margaritalla, mikä on myös lähin paikka, missä se on mahdollista. Tämä tuntui kohtuuttomalta, joten jatkoimme Isla de Avesille, millä ei ole puiston statusta eikä täällä ole näkynyt Guardia Costaakaan. Tämä on 70 mpk rannikolta sijaitseva 6 mpk:n pituinen hevosenkenkäriutta ja sen suojanpulella on puoli tusinaa pientä saarta tai luotoa. Jotkin venezuelalaiset kalastajat pitävät leiriä yhdellä saarista ja käyvät silloin tällöin pyytämässä täällä olevilta veneiltä makeaa vettä. He ovat oppineet, että useimmilla cruisereilla on veneissään vedentekokoneet. Vesikone mahdollistaa meillekin pitkän oleskeluajan kaukana asutuksista olevissa ankkuripaikoissa.

Aluksi vietimme viikon koralliriutan suojassa yli mailin päässä lähimmästä saaresta, mutta sitten tuulen yltyminen sai meidät hakeutumaan riutan eteläkärjessä sijaitsevan saaren suojaan. Nyt on tuuli heikkenemässä, ja lähipäivinä aiomme etsiä uusia ankkuripaikkoja riutan takaa. Tarvitsemme hyvät valaistusolosuhteet, sillä navigointi perustuu pelkästään näköhavaintoon. Karttojen epätarkkuuden vuoksi GPS:stä ja karttaplotterista ei näillä vesillä ole juuri hyötyä, tälläkin hetkellä olemme karttaplotterin mielestä tukevasti ankkurissa keskellä saarta. Kun kävimme jollalla saaren tuulenpuolen rannalla, näimme siellä palasiksi hakkautuneen suuren purjeveneen jäännökset. Pohdimme keskenämme, että olikohan kipparilla mahtanut olla täydelliset navigointilaitteet viidellä värillisellä näyttöruudulla ja liikaa luottamusta niihin. Vedenalainen riutta kun ei näy tutkassakaan.

Eräänä päivänä Tapio lähti pyydystämään lähellä ankkuripaikkaamme majailevaa lobsteria aseenaan kepin päähän kiinnitetty kiristettävä metallilankasilmukka. Lobsterin ajaminen ulos kolostaan onnistui taiteen sääntöjen mukaisesti, samoinkuin lankasilmukan pujotus lobsterin tuntosarven juureen. Sitten Tapio möhli vetämällä silmukan liian tiukalle, tuntosarvi katkesi ja lobsteri ui takaperin uskomatonta vauhtia seuraavan korallinpään alle. Sitten korallinpään alla alkoi hiekka pöllytä, eikä vähään aikaan voinut nähdä mitään. Lopulta kun hiekka laskeutui, näimme ison murenan (green moray) nostavan katkaistun lobsterin pään kolonsa ulkopuolelle. Siinä menivät haaveemme lobsteri-illallisesta. Todettakoon, että caribbean spiny lobster on todella kovakuorinen ja piikkinen otus, ja olimme yllättyneitä murenan kyvystä purra sen kuori hajalle, ja vielä paksuimmalta kohdalta. Emme tosiaankaan halua saada murenan puremia sukeltaessamme, joten suhtaudumme piilokoloihin tämän jälkeen entistä varovammin.

Päivät ovat kuluneet venetöissä ja kalastelussa sekä kotiloiden ja simpukoiden etsimisessä. Kalaa olemme saaneet niukasti, mutta kotiloita tuntuu riittävän. Toistaiseksi ei ole tarvinnut säilyketölkkejä aukoa, vaikka edellisestä kaupassa käynnistä Porlamarilla alkaa olla kuukausi aikaa. Mitään suunnitelmia matkan jatkamisesta meillä ei ole, sillä on vaikea kuvitella edestäpäin löytyvän parempaa paikkaa kuin tämä. Myös säät ovat olleet loistavat Porlamarista lähtömme jälkeen. Saattaa kuitenkin olla, että oluen loppuminen ajaa meidät liikkeelle muutaman viikon kuluttua. Eilen aamupäivällä kävimme tuulenpuolen rannalla ja tulimme takaisin mukanamme ämpärillinen West Indies Topshellejä. Eeva teki edellisen päivän queen conchistä jääneistä paloista, muutamista topshelleistä ja kalaliemestä meille boulabaissea. Tuore leipäkin valmistui illalliselle.

Viime päivinä ei ole sattunut paljon varusteiden hajoamisiakaan, ellei oteta lukuun yhden säkkimallia olevan vesitankin vuotoa ja Eevan silmälasien sangan kiinnitysruuvin katkeamista korroosion vuoksi. Silmälasisangoissa käytetty titaani kestää kyllä näitä olosuhteita, mutta kokoonpanoon käytetyt ruostumattomat teräsruuvit eivät. Vesitankin vuodosta selvisimme muuttamalla sen valtaaman lokeron varastotilaksi. Tilan maalausta edeltävä hiominen kulmahiomakoneella tuotti valtavasti pölyä ja sitten piti pitää suursiivous. Vesijärjestelmässämme on vielä jäljellä kaksi hitsaamalla muovista valmistettua vesitankkia, joihin mahtuu n. 300 l. Alunperin kolmas tankki, joka oli helposti erotettavissa muusta vesijärjestelmästä, oli tarkoitettu pullotettua vettä varten. Se osoittautui tärkeäksi sellaisissa paikoissa, jossa vesijohtoverkosta saatava vesi ei kelvannut juomavedeksi. Nykyisin meidän ei tarvitse hakea vettä maista, joten tankkikin kävi tarpeettomaksi. 

Mitään kiirettä eteenpäin meillä ei ole, sillä olemme jo myöhässä tämän kauden Pasificin ylitykseltä. Olemme päättäneet nauttia täysin Venezuelan ulkosaarista ja myöhemmin San Blasin saaristosta ennen Panaman kanavaan menoa. Kuukausi sitten kuulimme, että kanavaan oli huviveneillä kuukauden jono, mutta me annamme suosiolla ruuhkan mennä ohitse. Optimaalinen lähtöaika Galapagokselta Marquesasille on huhtikuussa. Veneet saavat nykyään olla Galapagoksella 20 päivää, ja haluamme viettää siellä niin kauan kuin mahdollista. Panama Citystä Galapagokselle olisi siten pitänyt lähteä maaliskuun alussa, koska matkaan menee kymmenkunta päivää. Panaman jälkeen suunnitelmissamme on purjehtia Ecuadoriin ja tutustua Etelä-Amerikkaan joko veneellä tai maakulkuneuvoin. Sitten ehkä käymme lentäen Suomessa joskus joulun aikoihin ja jatkamme matkaamme Tyynelle merelle ensi kaudella.

Toivotamme MP:läisille hyviä veneenkunnostusilmoja.

Eeva ja Tapio

s/y Irene 

Kommentit on suljettu.

    Author

    Eeva ja Tapio Hämäläinen
    s/y Irene

    Archives

    huhtikuu 2019
    maaliskuu 2018
    joulukuu 2017
    heinäkuu 2017
    kesäkuu 2016
    huhtikuu 2016
    maaliskuu 2016
    helmikuu 2016
    joulukuu 2015
    heinäkuu 2015
    lokakuu 2014
    heinäkuu 2014
    maaliskuu 2014
    elokuu 2013
    kesäkuu 2013
    saattaa 2013
    joulukuu 2012
    joulukuu 2011
    marraskuu 2011
    lokakuu 2011
    syyskuu 2011
    kesäkuu 2011
    joulukuu 2010
    lokakuu 2010
    syyskuu 2010
    kesäkuu 2010
    saattaa 2010
    marraskuu 2009
    lokakuu 2009
    syyskuu 2009
    elokuu 2009
    heinäkuu 2009
    saattaa 2009
    huhtikuu 2009
    helmikuu 2009
    saattaa 2008
    maaliskuu 2008
    helmikuu 2008
    joulukuu 2007
    maaliskuu 2007
    lokakuu 2006
    syyskuu 2006
    elokuu 2006
    heinäkuu 2006
    kesäkuu 2006
    huhtikuu 2006
    helmikuu 2006
    tammikuu 2006
    joulukuu 2005
    maaliskuu 2005
    tammikuu 2005
    joulukuu 2004
    huhtikuu 2004
    huhtikuu 2003
    joulukuu 2002
    saattaa 2002

    Categories

    Kaikki
    PPP

    RSS-syöte

Marjaniemen Purjehtijat
Marjaniemenranta 1 A
00930 Helsinki
  • Rekisteriseloste
  • Palaute
Ajankohtaista
  • Kuvia & Tapahtumia
  • Sää
  • Tapahtumakalenteri
  • Katsastukset​
Juniorit
  • Tiedotteet
  • Facebook/MPJuniorit
  • Nimenhuuto/Optit
  • Nimenhuuto/Zoom
  • Nimenhuuto/Talvi
  • Laituri/Jäsenrekisteri

Kilpailutoiminta
  • LYS rankingsarja
  • LYS ilmoittautuminen
  • Villingin Vendat 
  • MP:n kilpakoulu
Matkapurjehdus
  • Matkatapaaminen
  • Långholmen