Marjaniemen Purjehtijat
  • Etusivu
  • Junioritoiminta
    • Yleistä
    • Tiedotteet
    • Kalenteri
    • Juniorien kurssit ja -leirit
    • MP-Tuotteet
    • Optiryhmät
    • Zoomryhmä
    • Kilpailut
    • Ilmoittautuminen >
      • Talviohjelma
      • Kisat
      • Kurssit ja leirit
      • Punainen optiryhmä
      • Zoom8-ryhmä
      • E-jollaryhmä
      • Aikuisten jollakurssi
    • Tuloksia
    • Ohjaajat, valmentajat ja junioritoimikunta
    • Kuvagalleria
  • Matkapurjehdus
    • MP Matkatapaamiset
    • s/y Irene
    • Irenen kuulumisia
  • Långholmen
    • Tiedotteita
    • Kartat
    • Satamat
    • Sauna
    • Hyvät tavat
    • Turvaohje
  • Satama
    • Meriveden- ja Allonkorkeus
    • Satamaohje
    • Telakointiohjeet
    • Vieraspaikat
    • Kerhotalon vuokraus
  • Kilpailutoiminta
    • Villingin Vendat
    • Itäsyndikaatti
    • Ilmoittautuminen FinRating kilpailuihin
    • Tuloksia
    • MP:n kilpakoulu
    • Kuvagalleria
  • Jäsenasiat
    • MP: Kuvia ja tapahtumia
    • Tapahtumakalenteri
    • Liity jäseneksi
    • Lomakkeet
    • Maksut
    • Säännöt
    • Turvallisuus ja katsastukset
    • Ympäristö
    • Hall of Fame >
      • Historia
      • Ansiomerkit
      • Vuoden MP:läinen
      • Junioritoiminta
      • Matkapurjehdus
      • Sari Multala
    • MP jäsenille >
      • Tiedotteet
      • Pöytäkirjat
      • LAITURI -järjestelmä
      • Runkokatsastukset
      • Logot ja dokumenttipohjat
      • Ostetaan / Myydään
    • Linkit
  • Yhteystiedot
    • Yhdistys
    • Hallitus
    • Kilpailutoimikunta
    • Palaute

Irenen kuulumisia kesäkuussa 2009

19/8/2009

 
19.08.2009, Irenen kuulumisia kesäkuussa 2009
 

Veikko,

Vastaanotimme juuri kirjoittamasi tarinan, jonka Mikko lähetti meille forwardina. Se on hauskasti kirjoitettu, ja siitä tuli mieleen paluu Skallerista Marjaniemeen Isohukalla noin 20 vuotta sitten täysin samanlaisissa olosuhteissa ja samalla purjeyhdistelmällä. Olin silloin kolmistaan poikien kanssa, Eeva oli varmaan töissä. Monta muutakin samanlaista Sipoonselän ylitystä on tullut tehtyä, mutta useimmat niistä kotimatkoja Långholmenilta.

Me olemme parhaillaan kuudetta vuorokautta merellä matkalla Tuamotusien kaakkoiskulmalta luoteeseen kohti lähempänä Tahitia sijaitsevia atolleja. Ensimmäinen päivä kului tuulen puutteessa ajelehtien. Moottorointi ei ollut vaihtoehto, koska vaikka polttoaineemme seuraavalle legille olisi riittänytkin, voi mennä kuukausia ennen kuin saamme tankin taas täytettyä. Sen jälkeen itätuulta on ollut 25-30 solmua, ja tiheästi toistuneissa squalleissa vielä paljon enemmän. Koko aika on ollut pilvistä ja sateista. Irenen purjevarustuksena on ollut nelosgenua ja kolme reiviä storassa. Tänään on tuuli hellittänyt 20-25 solmuun, ja reivejäkin on vain kaksi, squallit ovat harvenneet ja aurinkokin on näyttäytynyt. Kuljemme parhaillaan 6,5 s tuuliperäsimen hoidellessa ruorin pidon. Tämän kirjoittaminen keskeytyi pahan näköisen squallipilven lähestymiseen. Ei sieltä kuitenkaan muuta tällä kertaa tullut kuin varttitunti 30 solmun tuulta ja rankka sadekuuro.

Voimme ehkä tänään iltapäivällä päästä sisään atolli Kauehille, jossa laguunin poikki on merkitty väylä. Jos sekään ei sään vuoksi onnistu, jatkamme Apatakille, jonne on 120 mpk. Tällä reissulla laguuneihin pääsy ei ole ollut mahdollista, koska aallot ovat murtuneet vaarallisella tavalla tuulen puolella sijaitsevissa passeissa, ja tulo jostakin suojan puolen passista olisi edellyttänyt laguunin ylitystä laguunin sisäiseltä aallokolta suojaan pääsemiseksi. Se puolestaan ei käy ilman aurinkoa ja hyvää näkyvyyttä laguuneissa siellä täällä sijaitsevien korallipäiden vuoksi. Laguunit ovat 10-40 mpk läpimitaltaan, joten niiden sisällä kehittyy aallokkoa siinä missä Suomenlahdellakin. Lisäksi riuttojen yli laguuneihin lyövät isot aallot aiheuttavat voimakasta virtausta passeista ulos, joka ei välttämättä käänny edes nousuveden aikana. Virran nopeus voi olla yli 10 solmua, joten Irenen resursseilla sellaisesta passista ei sisään mennä. Sopivien olosuhteiden odottelu ankkurissa atolli
en suojan puolella ei yleensä onnistu, koska lähes kaikkialla kalliopohja putoaa hyvin jyrkästi satojen metrien syvyyteen. Silloin jää vaihtoehdoksi vain piissä olo, jonka teimme viime yönä sovittaaksemme tulomme Kauehille sopivasti vuoroveteen ja kellonaikaan nähden. Yritimme eilen sisään atolli Katiulle, mutta aallot kohosivat matalaan veteen tullessaan valtaviksi passin ulkopuolella. Sisäänmeno olisi ehkä onnistunut täysin purjein moottorin avustamana, mutta se ei olisi jättänyt varaa pieneenkään virheeseen. Olimme laskeneet purjeet, ja vaikka käännyimme takaisin ajoissa, oli aalloista pois pääsy vastatuuleen vaikeaa pelkän moottorin avulla. Irenen 36 hevosvoimaa ei ole paljon niissä olosuhteissa. Helpotus oli suuri, kun nelosgenua ja kolmessa reivissä oleva stora olivat taas ylhäällä ja nopeus nousi viiteen solmuun.

Sain Mikon e-mailin samalla kun vastaanotin sääkartan ja grib-tiedoston, joka sisältää neljän vuorokauden tuuliennusteen. Maili kulki ensi Internetissä Winlinkin serverille. Sieltä uusseelantilaisen radioamatöörin automaattinen radioasema (ZL2ABN) haki sen otettuani yhteyden ZL2ABN:ään Irenen ssb-radiolla ja lähetti meille. Tämä lähtee samalla tavalla joko uusseelantilaisen, australialaisen, Havaijilaisen tai Kalifornialaisen radioamatöörin kautta, riippuen radiokeleistä ja vuorokauden ajasta.

Huh, tulipa tästä pitkä stoori, osa siitä löytänee tiensä Irenen kuulumisiin, kunhan niitä kerkeää kirjoittelemaan.

Terveisiä paratiisista,

Tapio (OH2GRK) ja Eeva
s/y Irene
16 deg 11' S
145 deg 03' W

Kommentit on suljettu.

    Author

    Eeva ja Tapio Hämäläinen
    s/y Irene

    Archives

    huhtikuu 2019
    maaliskuu 2018
    joulukuu 2017
    heinäkuu 2017
    kesäkuu 2016
    huhtikuu 2016
    maaliskuu 2016
    helmikuu 2016
    joulukuu 2015
    heinäkuu 2015
    lokakuu 2014
    heinäkuu 2014
    maaliskuu 2014
    elokuu 2013
    kesäkuu 2013
    saattaa 2013
    joulukuu 2012
    joulukuu 2011
    marraskuu 2011
    lokakuu 2011
    syyskuu 2011
    kesäkuu 2011
    joulukuu 2010
    lokakuu 2010
    syyskuu 2010
    kesäkuu 2010
    saattaa 2010
    marraskuu 2009
    lokakuu 2009
    syyskuu 2009
    elokuu 2009
    heinäkuu 2009
    saattaa 2009
    huhtikuu 2009
    helmikuu 2009
    saattaa 2008
    maaliskuu 2008
    helmikuu 2008
    joulukuu 2007
    maaliskuu 2007
    lokakuu 2006
    syyskuu 2006
    elokuu 2006
    heinäkuu 2006
    kesäkuu 2006
    huhtikuu 2006
    helmikuu 2006
    tammikuu 2006
    joulukuu 2005
    maaliskuu 2005
    tammikuu 2005
    joulukuu 2004
    huhtikuu 2004
    huhtikuu 2003
    joulukuu 2002
    saattaa 2002

    Categories

    Kaikki
    PPP

    RSS-syöte

Marjaniemen Purjehtijat
Marjaniemenranta 1 A
00930 Helsinki
  • Rekisteriseloste
  • Palaute
Ajankohtaista
  • Kuvia & Tapahtumia
  • Sää
  • Tapahtumakalenteri
  • Katsastukset​
Juniorit
  • Tiedotteet
  • Facebook/MPJuniorit
  • Nimenhuuto/Optit
  • Nimenhuuto/Zoom
  • Nimenhuuto/Talvi
  • Laituri/Jäsenrekisteri

Kilpailutoiminta
  • LYS rankingsarja
  • LYS ilmoittautuminen
  • Villingin Vendat 
  • MP:n kilpakoulu
Matkapurjehdus
  • Matkatapaaminen
  • Långholmen